Zpravodaj městské části Praha 13

Vydavatel: Rada MČ Praha 13, Sluneční náměstí 13, 158 00

Televize Prahy 13 vysílá již více než 10 let

Od počátku roku 2000 má Praha 13 vlastní televizní pořad – půlhodinový zpravodajský týdeník, který mohou obyvatelé městské části, ale i všichni uživatelé televizního kanálu UPC Express sledovat každý den v jedné z pěti repríz. Na podzim 2005 zahájil provoz vlastní televizní kanál Prahy 13 s názvem TV13. Výrobu a odbavení do mikrovlnného vysílače zajišťuje po celou dobu existence televizního programu společnost AV-PARK, která je také držitelem licence na vysílání TV13. Její dramaturgyně Martina Jiráková, kameramani, technici a redaktoři, kteří působí současně jako střihači, pro vás každý týden připravují reportáže z naší městské části, informační bloky, upoutávky a rozhovory se zajímavými lidmi.

Televize TV13 má vlastní vysílač na výškovém domě v Nových Butovicích, který pokryje mikrovlnným signálem většinu území městské části. Díky zařízení na společných anténách mohou toto vysílání sledovat všichni obyvatelé panelových domů, které jsou nebo byly ve vlastnictví městské části, nebo ti, kteří si příslušnou frekvenci naladí na svém analogovém satelitním přijímači. Program TV13 vysílá 24 hodin denně – většinu dne běží ve smyčce dvouhodinový publicistický blok, jehož těžištěm je třicetiminutový zpravodajský pořad Třináctka, který je k vidění i na zmíněné kabelové televizi. Rok a půl - do konce loňského roku - jsme reportáže z Třináctky zveřejňovali také prostřednictvím našich internetových stránek.

Projekt dětské televize


V roce 2008 zahájila TV13 ojedinělý projekt D Zona, který spočívá v zapojení žáků škol do přípravy televizního pořadu. Zájemci ze škol se vždy na přelomu září a října účastní castingu, následně týdenních seminářů, kde získávají základní dovednosti redaktora, kameramana, základního střihu. Pak už pod vedením profesionálů sami připravují a natáčejí rozhovory a podílejí se na výrobě pořadu. Vzniklé reportáže jsou zařazovány do pořadu D Zona. Za více než dva roky prošly projektem D Zona desítky dětí, mnohdy velmi nadaných, které pronikly do tajů televizní práce a možná našly i základ pro své budoucí uplatnění. Třešničkou pro absolventy byla vždy i účast na přímém přenosu Koncertu pro park. Oblíbený pořad D Zona je vysílán v základních školách, které jsou vybaveny TV obrazovkami, vždy v pátek o velké přestávce. Více se můžete dozvědět i na stránkách projektu www.dzona.cz.

Internet, kabel nebo mikrovlna?


Letošní rok je v celostátním měřítku i v rámci Prahy 13 rokem úspor. Vzhledem k tomu je nutno snížit i náklady na televizní program. Ke konci roku 2010 jsme tedy přerušili zveřejňování pořadu Třináctka na internetu. Jsem si vědom, že jde o krok nesystémový, a proto hledáme cesty, jak co nejdříve pořad na internet vrátit. Internet je médium budoucnosti a má několik velkých výhod – stále větší dostupnost a zejména fakt, že požadovaná reportáž je k dispozici kdykoli, nejen v určitých vysílacích časech.
Další otázkou je budoucnost vysílání pořadu prostřednictvím kabelové televize. V loňském roce městské části skončila smlouva o vysílání na kanálu UPC Express. V rámci veřejné zakázky byla podána jediná nabídka, ovšem s výrazně vyšší cenou než doposud. V zájmu úspor proto nebyla dlouhodobější smlouva uzavřena. Ke konci měsíce března tedy ukončíme vysílání na programu UPC Express. V současné době jednáme o několika dalších možnostech, jak dopravit náš pořad do televizních přijímačů co největšího počtu obyvatel Prahy 13.

Média se vyvíjejí


Ve světě médií došlo v posledních letech k velkým změnám – digitální vysílání přivedlo na obrazovky několik nových televizních programů, které si navzájem konkurují a mění dosavadní grafy sledovanosti. Vznikly nové kabelové sítě a také internet je díky konkurenci poskytovatelů mnohem snadněji dostupný, a proto je on-line mnohonásobně více lidí než před pár lety. Právě na internetu se objevily nové informační a komunikační fenomény současné doby – You Tube,Wikipedie a tzv. sociální sítě, zejména Facebook. Mladí, ale postupem času i starší uživatelé internetu začínají tato nová média stále více využívat k získávání informací, ale i k vzájemné komunikaci, publikování svých názorů, fotografií a klipů. Přestože např. Facebook zůstává stále především „sociální“ sítí, mají na něm svůj profil již mnohé renomované firmy a také některá města a obce. I to je jedna z možností, jak předložit zajímavosti ze života obce a novinky širšímu okruhu uživatelů.

Sdělte nám svůj názor


Nutnost změn ve struktuře a prostředcích televizního vysílání je momentem, kdy nás velmi zajímají zkušenosti, názory a priority diváků. Proto vás zdvořile žádáme o vyplnění a odeslání následující ankety.
Vylosovaný odesílatel anketního lístku vyhraje značkovou minivěž!
Podrobnosti o anketě a anketní lístek najdete zde. Anketu vyplňte a odešlete do 20. března na adresu dotazy@p13.mepnet.cz. Za vaše názory předem děkujeme.
 

Samuel Truschka
vedoucí oddělení tisku a informací OKS